Tipp tapp. (långt)

Tippp tapp tipp tapp, tyst i huset *streck* LÄGENHETEN. :) Barnen sover, eller ja nästan.. Hampus sover och Nathalie ska sova men hon får ingen ro!  Går in och tittar till henne i mellanåt och då vrider hon på huvudet , hon vet inte vilken sida hon ska sova på..
Pontus är och fiskar med Jonas, så jag har det mys!.
Igår avslöjade jag för pappa om huset vi ska köpa!. När jag sa till min pappa att vi skulle titta på hus i HÖÖR så hoppade han inte av glädje precis. Gör nog inte mamma heller eftersom det är en liten längre bit  bort från dem men mamma tycker det är helt okej :) När jag får mitt körkort så kan jag på 40 min köra till dem och det är inte så farligt tycker jag!.  Det inte pappa gillar med hussköp i Höör är att han inte tycker om själva staden och han tycker nog det låter långt bort :) men det är det inte om man kört på vägen några gånger :) Sedan vi var på visning i måndags så har vi varit där redan 4 gånger och det är en skön väg ditt. Mycket vacker natur att titta på! Iallfall så blev pappa inte så jätte glad.. Sedan när vi träffade mina föräldrars kompisar + min faster berättade jag om huset.. Och alla tyckte vi gjorde helt rätt med att flytta ifrån malmö. ( alla dessa människor bor på landet ) så började pappa nog att mjukna upp lite :) dem där ölen och whiskeyna han hade tagit hjälpte nog till en del också ;) Han är iallafall inte arg eller så, pappa lilla :)

Min hemliga läsare - nyfiken läsare undrade när vi ska flytta och vi får tillträde till lägenheten den 1 juli.
Vårt lägenhet ska lämnas den siste juli så vi har en månad på att att flytta och städa :) Vilket är jätte bra :)

Sätter ut bilder på måndag på huset :)

Sen vill jag punktera några saker som jag märkte att en vän inte riktigt visste :) Eller tänker sig för när man köper ett hus så är det inte bara att få ett lån så är allt klart!. Man ska även ha

Handpenning ( men det kan man låna till)
Kontantinsats= 10% av köpet på huset ska man betala KONTANT! Så på en miljon är 100 000 kr man ska ha under madrassen och plocka fram. ( detta är nog inget lätt för dem som inte har en lägenhet att sälja eller så )
Lagfart = En sak som ska betalas också för att någon ska stämla ett papper.. Det är någon procent på köpet av huset.. typ på en milje är det typ 15 000 eller runt den summan?.
Pantbrev=  det där är jag inte insatt i men har man otur ska det med betalas!

Sedan så betalas en fastighetsskatt varje år.  Runt 7000 kr eller så. När man köper ett hus mitt på året får man om man har "otur- precis som vi) betala tillbaka till säljarna bestående månaderna! Vilket rör sig om någon tusenlapp för vår del.

Så det är inte bara att låna pengar till ett hus och sen är allt över ;) Det är massa pengar det handlar om och sedan när man får huset så är det kanske nya vitvaror, eller kök som måste göras vid eller man vill ha färg på väggarna :)
Därför sparas det en hel del här hemma nu :) Vill ha:
Ny färg på huset
Tvättmaskin
Nya köksluckor
Ny matta i vårt sovrummet
Annan färg i alla rum
Blommor ute
Trädgårdsmöbler

Ja det kommer ni se sen på bilderna på måndag kväll jag lägger upp att det är ju i uppfräschningsbehov!!
Men det kommer bli fint när det är klart ;)





Kommentarer
Nyfiken läsare

För någon intresserad så är det såhär:



Handpenning 10% av köpeskillingen.

Kontantinsats 15% (för att slippa topplån)

Lagfart 1,5 % plus 825 kronor i fast avgift.

Pantbreven 2 % av pantbrevbeloppet plus 375 kronor per pantbrev.



I vårt fall betalade vi en kontantinsats på 300 000 kr. Pantbrev + lagfart 56.000 kr.



Vad skönt att flytta i sommar så ni slipper bo i lägenhet under dem varma månaderna :)

2009-05-02 @ 21:25:49


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Familjen Andersson

Vi heter inte längre familjen johansson, utan familjen Andersson men vi stannar gärna kvar på denna bloggen ändå ;) . Välkommen hit! :).

RSS 2.0