Puregold Dag 5

Hejsan!
Idag akte vi Jeepney. En "buss" man bara hoppar pa, kostade 8 peso for en person. 32 p = 4 kr.
En stor supermarket som bade mamma och jag blev besvikna pa. Dem hade inte alls det jag eller mamma var ute for.. Hon vill kopa klader men alla filippinare ar sma sa hon hittar inget storre an L.  Jag forsokte hitta armband i akta silver men det har dem inte. :(  jag har strl 39 i skor men har var dem alldedes for sma och fanns inte storre storlek.
Vi akte hem efter vi slutat var lite godisshopping och middag pa Jollibee .   Idag kopte vi aven agg, diskmedel, tvattmedel och sjolmedel till hemmet. Diskmedel har vi inte enns sett att hon har anvant, inte heller en vanlig diskborse utan dem anvander gulgron disksvamp som vi ocksa har i sverige. Jag fragade Joyce ifall hennes mamma som stannade hemma och sydde klader ifall hon anvande diskborste eller disksvamp och hon pekade p[ diskborsten och sa- det ar till toaletten inte till koket. Vi skrattade och sa nej det ar till koket men hon gav sig inte. Sen vande jag pa borsten - kitchen stod det hon  blev chockad hehe :)
Nar vi kom hem gav vi Jon aggen vi kopt och han blev valdigt glad!
Varje dag kor han sin 3 cykel fran 05-10 pa morgonen.. Han brukar tjana upp till 200 p = 45kr om dagen.
Pa fredagar ar han ledig. Hans enda ledig dag.  Klockan ar nu 21 nar jag skriver denna blogg och nar vi kommer hem sover Jon redan. Eftersom han varit uppe sa tidigt.
Nar man gar in i affarerna star det vakter som tittar i din vaska sa du inte bar vapen med dig in. Nar du handlar stoppar dem ner dina varor i pasar och pa kvittit skriver dem hur manga pasar du har. Nar du passerar utgangen kollar dem ditt kvitto sa du har lika manga pasar med ut...
Vi lamnade av vara saker for att sedan tog Jon oss till kyrkogarden som ar mycket olik var svenska kyrkogard.
Valdigt rika manniskor far sitt eget hus som dem begravas i.
Aven andra rika manniskor begravas inte i jorden, utan begravas i sma fack pa en stor mamorvagg kan man kalla det.
Bilder pa det kommer senare!
Sakerhets vakter star overallt men nar Jon sager att vi ar turister oppnar dem grindarna! Vi tittade aven pa den aldska kyrkan har. Och vi fick ta foto pa den vakten. Han hade spanska klader pa sig eftersom dem en gang kommit ifran spanien.
Vi korde aven inom Joyce skola och det markes att hon tyckte det var kul att visa oss runt. Dem har sommarlov nu men vakter stod anda ute vid skolgrindarna. Tror det ar for inte dem fattiga ska bryta sig in och sova dar.
Nar vi hade kommit hem gav mamma Jon 500 p = 80 kr eftersom han kort oss sa mycket. Han ar valdigt radd om oss och vill kora oss sa mycket som mojligt men vi sager ofta - ta det lugnt vi kan ga  :) Han ville inte ta emot pengarna men vi sa att det var klart att han skulle ha dem- han blev valdigt glad och da blir vi glada!
Eftersom mamma inte hittar klader sa fick vi borja tvatta. Dock var maskinen sonder sa maskinen snurrar bara runt sa man far gora resten for hand!
Efter det gick vi en runda har i villa omradet! Manga barn tittar och har nog aldrig sett varken en vit mannsika eller en tursist!
Manga hus ar fattiga men aven en del hus bor det "rika manniskor"- manniskor som ar ungefar som oss. Ett hus och en bil!.
Ett valdigt fint hus- rika manniskor.
Detta ar da fattigas hem... Elen har dem klippt av- antagligen inte kunnat betala elen. Husena ar pa samma omrade.
Nu bjuder jag pa lite bilder!
Har ar en bild pa var vi sitter nar vi ar pa internet :)
INTERNET TIME
Tjejen har detta internetcafeet, hon ar jatte trevlig och alltid glad!  Hon ar 9 datorer och saljer aven lite godis.
Mycket traifikpoliser finns ocksa.  Har ser ni Jeepneys. Dem ar mycket poulara.  Man hoppar latt in  in dar bak och dem ar billiga att aka. Dem ar som bussarna i sverige med olika stopp och gar till olika stallen.
Kom just pa- jag undrar hur man aker om man har manga barn och en liten bebis.. Jeepney kan du inte ta med dig vagnen pa och trecykel kan du aka max 2 vuxna i och ett barn, samt ha en vuxen bakom chafforen.
Ser ni ocksa elledningarna.. Dem ar valdigt lagt ner. Det haller dem pa att fixa sa dem kommer langre upp!
Har kommer en bild pa Joyce rum.. 10 ar gammal- man forvantar sig flick/barnrum.
En liten bild pa deras flickvovve. Sa star hon 24 h om dygnet.. Vi tycker det ar synd men sa ar det nohg har for alla har sina hundar sa har!
I detta villaomradet finns det 4 internet cafeer och ganska manga sma butiker som denna. Dar du far handla genom en grind.
Trafiken ar hard!  Detta ar i for sig en motervag! Den heter Arthur highway nagot sandant :)
Detta ar vart sovrum som vi lanar nu nar vi bor har!  Mamma och jag sover pa madrassen jag sitter pa! Den ar mycket skon att sova pa. Forsta dagen vi kom sag vi en kackelacka i det rummet. Tur har vi inte sett fler men myggbet borjar vi fa gott om!  Mamma berattade nyss att nar hon satt p[ toa sag hon 2 st kackelackor.. Jag hade skrikit haha :) Igar nar jag och  joyce skulle lag dar en pa golvet. Hon skulle ta ut den for jag sa att jag var radd och hatar dem.. Hon tog den pa ett papper och gick ut med den men gick forbi flakten och den flog ivag- som vi skrattade! Men hon hittade  den igen och tog ut den :)
I morgon ska vi aka buss igen i 1-2 timmar.. Vi ska till en annan stad och halsa pa Loidas syster. Hos henne ar ocksa Joyce tva andra syskon. Arlene ( Joyce syster) ar dar och det ska bli kul att traffa henne eftersom att hon och jag har ocksa varit brevvanner!
Nu har vi suttit pa internet 2 timmar. Dags att ga! Upp tidigt i morgon! 4 dagar kvar for hemfard!


Kommentarer
Sara

Hej gumman! Det är väldigt kul och intressant att läsa om er resa! Jag läser den varje dag! Hadet gott och va rädd om dig! Kram Sara

nyfiken läsare

ni får ta med hunden på en promenad och visa dem hur vi gör i civiliserade samhällen :) kanske flickan vill gå med den sen ibland! det är hemskt, jag hade gråtit som en stucken gris om jag tvingats se en hund sitta sådär :(

2011-04-16 @ 06:13:54
Ida o Melvin

Kul att följa er!

2011-04-16 @ 12:04:43
URL: http://idachristensson.blogg.se/
carina

Usch ja hade inte kunnat se hunden stå så kan ni inte lite fint säga att den behöver längre koppel å lär för värmen ... men varför står hunden bara så...

(menar om en tjuv vill tar de väl död på hunden å går in om man ska dra på det mycket)

2011-04-16 @ 19:56:51


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Familjen Andersson

Vi heter inte längre familjen johansson, utan familjen Andersson men vi stannar gärna kvar på denna bloggen ändå ;) . Välkommen hit! :).

RSS 2.0