Dag 4 - Manila och Mall of Asia

Natten till idag sov vi som stockar..  Forsta natten gick bra men dem andra  natterna har vi sovit skit daligt. Vi vet inte varfor.. Kanske for att kroppen inte vant sig an att vi har en annan tid har.
Idag tog vi forst 3cykel till motervagen( att ga till motorvagen tar bara ca 10 min ) men Jon korde oss anda for han skulle jobba. Han kor folk med sin 3cykel.  Sedan tog vi bussen med luftkondioterning- som till och med var for kall! Det kostade oss 66 peso per person och tog 1.5 timme. Sen var vi framme i Manila ( storstaden). Jon sa - TA INTE MED KAMERAN.. Sa vi fick lamna den hemma men det var fler som hade kamoror dar sa vi hade inte behovyt oroa oss. Sa inga bilder idag...
MEN JAG LAGGER UPP BILDER SOM TILLHOR DEM ANDRA DAGARNA PA DERAS DAGAR SA LAS MINA ALDRE INLAGG IGEN SA SER NI DEM BILDER JAG LAGT UPP IDAG!
Jag handlade presenter till Hampus och Nathalie i ett stort kopcenter. Vi at lunch pa mc donals hehe. Dem serverer spagetti och kottfars dar- har jag berattat det? hehe
Sen fortsattte vi i affarerna och jag shoppade lite till- tyvarr hittade vi inte allt det vi var ute efter sa det blev en valdigt billig shopping. Jag sa till mamma just att man sag inga som tiggde pengar och just da kom det fram en pojke med glass i handen och ville ha pengar..
Annars stotte vi inte pa fler som vile ha pengar utan dem springer pa vagarna med olika saker och forsoer salja sa det galler att ha fonsterna uppe och bilen last!
Vi bestamde sedan for att aka till MALL OF ASIA. Sa vi tog en taxi dit som kostade 200 p = 32 kr  Vi borjade med att ata pa pizza hut :) Underbart!!!  Vi satt si skuggana, vinden blaste pizzan vi bestallde var guddomlig! vi riktigt NJOT! Ett stort kopcenter pa 700 affarer!! Det var verkligen SKIT KAST!  Det var VALDIGT DYRT!  Dock hade dem aven afforer som rolex, addidas, levis, och lacost!
Vi borjade med att ata ps pizza hut! otoligt underbart att ata ute, restaurangen och omgivningen var vacker, maten smakade otroligt bra och vi verkligen njot!
Mamma hittade en sak att kopa sen akte vi tillbaka igen med en taxi. Det blev strax over 200 p- hade taxametor och jag gav han dricks men sedan ville han ha 30 p mer. Varfor undrade jag.. Loida fick prata for mig och han forsokte bara att lura oss!
Som sagt taxi forst sen bussen tillbaka. Vi kom hem och lastade av vara saker och sen begav mamma, joyce och jag till affaren for att handla dricka, lite gott gott och brod. Pa vagen dit kom Jon hem fran jobb och korde oss till affaren men vi sa vi kunde ga hem! Det ar inte helt saker att ga pa gatorna har sa jag stoppar mina pengar i BH:n ibland!
Att vara har ar intressant men valdigt fattigt.  Familjen vi ar hos ar fattiga men inte jatte fattiga, dem har mat och tak over huvudet men handlar aldrig nagot onodigt. Pengarna gar forst till mat. Ris ater dem till frukost, lunch middag och kvallsmat men dem varierar det med olika tillbehor.
Nar vi ar ute pa restaurang bestaller Loida alltid ris men Joyce varierar men det blir anda ris i nagon av maltiderna! MALL OF ASIA ar storsta varuhuset i Asien men dem hade aldrig varit dar forut, lika sa fjarilstaden, och badstallet. Vi fragade varfor och dem hade helt enkelt inte rad till sadant.
Att se Joyce rum gor mig ledsen.. Det ar defininitivt inte ett tjejrum for en 10 aring kan jag tycka... Hon har ett karakoe men det ar nog det enda som hon kan " leka " med.
Denna bilden ar tagen av Joyce fran min kamera. Loida star i koket och diskar..
Vi ater inte den maten som dem lagar- vi gissar pa att vi skulle blivit sjuka.
Riset hon gor pa morgonen kan dem ata pa kvallen , den har statt ute hela dagen i 30 graders varme.. Sa kan man inte gora direkt i sverige.
Detta rummet ar finast- alltsa storarummet.
Har sitter Joyce och sjungar :)
Har sover aven Ronald och Jon sover pa golvet. Joyce har sitt eget rum, lika sa Loida men nu nar vi sover dar
sover vi alla tjejer tillsammans, vi vet inte varfor dem flyttade in sina madrasser till oss men det ar faktiskt mysigt  :)
Odlor i uterummet ar inget  ovanlig men nar jag sag den forsta dagen tyckte jag det var skit hemskt. Jag HATAR sma djur!  Men efter en dag sa ser man inte fattigheten lika mycket- man kommer snabbt in  det!  Jag tanker ofta- tank om Joyce hade halsat pa oss i sverige- hon hade trott det var paradiset!
VILKEN LYX VI HAR DET  I SVERIGE!
Har sitter vi i uterummet och Loida fick in lite jobb.
Alla hus har har grindar som dem laser pa natten och galler for alla fonster.
Annars har vi det bra, forutom att det kan kannas lite skumt. Vi var och handlade idag och vips far jag en troja i min kundkorg. Joyce sager att den ska jag ha.. Men jag tror hon menar att hon vill ha den och att hon forsoker fa mig till att kopa den. Men man far inga tack pa nagat. Koper jag nagot till dem sager dem inte tack. inte tack for maten heller. Eller som att vi hade mycket klader med ner, inget tack sa det kanns inte som att dem uppskattar det. Vi hade raknat med att fa se glajde..
Det ar aven hemskt att se nar alla hundar sitter fastkedjade med 1 meter kedja i grindarna vid husen. Familjen har en hund. Den sitter kedjan i 1.5 m kedja 24 h om dygnet. i 5 min om dagen far den ga och bajsa.  Har ger man inte hundmat utan det som blir over vid en egens middag. Samma med deras gris! Den har en staplats pa 1 meter bredd och lang. Dar star den i 4 manader sen slakt. Hemskt att se. Kan aven beratta att har anvands inte toalettpapper...  Men vi kopte sa vi kan torra oss i skarten! Toaletten ar hemsk men man lar sig snabbt att komma in i deras fattigdom och enkelhet och glommer varan lyx hemma.


Kommentarer
Pernilla

Det e så roligt att följa er resa. Usch jag hade nog inte klarat mig där nere haha. Tråkigt att ni inte får se glädje när dom får något får nästan känslan av att dom typ passar på när ni e där. Hoppas ni mår bra och resten av tiden blir bra.



Många kramar

2011-04-14 @ 16:45:48
URL: http://pernillaagrenn.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Familjen Andersson

Vi heter inte längre familjen johansson, utan familjen Andersson men vi stannar gärna kvar på denna bloggen ändå ;) . Välkommen hit! :).

RSS 2.0