Gravid med barnen.

Lånat fråge listan av Emelie!!

Gravid med:  Hampus

Vilka var dina favorit kläder? Mina egna,  behövde inga mammakläder- liten mage.
Favoriträtter: Inga
Vad var dina/din favorit dryck?: MJÖLK!
Vad tyckte du inte om?: Starka dofter.
Var det någon favorit rätt som ändrades?: Nej
Vad var du mest sugen på?: MJÖLK!
Hade du halsbränna?: Ja 
Hade du foglossning?: Nej inget alls
Hade du sammandragningar?: Aldrig.
Mådde du illa?: Bara en dag. Annars var det mer som smått åksjuka på kvällarna. Inget som var jättejobbigt.
Vilken sovställning var bäst?: På sidan med en kudde mellan benen. Till höger.
När var din BF dag?: 21 december
Gick du över tiden? Nej han kom på bfdagen =)
Hur mycket gick du upp i vikt? 10 kg
Hade du mycket vätska i kroppen? Inget.
Hur var ditt psyke? Mycket bra
Gnällde/klagade du? Nej inte vad jag minns!
Vad trodde du det var för kön? Hade ingen anning fören jag fick reda på det på ul.
Visste du vad det var för kön? Ja pojke!. :)
Hur låg ditt SF mått?: Normalt
Var du rädd för något? Endast att jag inte trodde där skulle vara en bebis i magen innan jag hade gjort ul i v18 eftersom jag inte märkte något alls och ingen mage syntes!
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Hade inga planer alls! Hade bara en inställning att ut skulle han :) Det var bara att ta sig igenom det :O)
Hur ser du på graviditeten idag?:  Drömgraviditeten!
När började din förlossning? Natten till en torsdag! klockan 03,00
Hur började den? Med värkar
När åkte du/ni in till förlossningen? Kl 04,40
Varför? värkar + att jag blödde och var orolig
Vem/vilka åkte du in med? Tillsammans med Pontus
Fick du/ni åka hem igen? Nejnej, inte en chans haha :)
Vilket sjukhus skedde förlossningen på? KK MAS
Hur mycket var du öppen när ni kom in? Fullt öppen!
Vad hände under tiden du/ni låg inne på förlossningen? Fick lavemang och duscha och sen  tog dem hål på hinnan så vattnet gick och sen var det bara till att krysta när krystvärkana kom!
Vilka/vilken var med under förlossningen? Pontus, och tre barnmorskor!.(en av dem var "student")
Tog du nått smärtstillande?: Nej det han jag inte och hade inte behövt det heller.
Grät du? Nej, var mest inne i en chock :) Allting gick så fort!
Vad tyckte du var jobbigast? När axlarna skulle ut! Det var en jäkla smärta som jag aldrig känt förr.
Var du rädd för något?  Nej inget alls.
Hur lång tid tog det? 3,5 timme från första värk.
Hur ser du på förlossningen idag? En drömförlossning! Det enda som gjorde så förbannat ont var när axlarna skulle ut!
Vad blev det för kön?: Pojke
Hur mycket vägde barnet? 3840 gram
Hur lång var barnet? 50 cm
Vad var huvudomfången? -
Hur mådde barnet?: Han mådde bra :)

    


Gravid  med Nathalie

Vilka var dina favorit kläder? Svarta mammabyxor & mammatröja från H&M
Favoriträtter: Hade ingen speciell.
Vad var dina/din favorit dryck?:  Mjölk+ julmust!
Vad tyckte du inte om?: olika dofter!.
Var det någon favorit rätt som ändrades?: Nej men jag gillade julmust vilket jag aldrig gillar förr =)
Vad var du mest sugen på?: Mjölk och julmust!
Hade du halsbränna?:  En fruktansvärd sådan! Jätte irriterande!
Hade du foglossning?: Ja i slutet av graviditeten.
Hade du sammandragningar?:  Nej aldrig.
Mådde du illa?:  Ja i 6 veckor!. Mindre kul att spy varje dag på jobb!.
Vilken sovställning var bäst?: På sidan med kudde i mellan.. På höger sida.
När var din BF dag?: 25 November
Gick du över tiden? Nej, fick två dagar innan bf!
Hur mycket gick du upp i vikt? 10 kg
Hade du mycket vätska i kroppen? Inget.
Hur var ditt psyke? Bra
Gnällde/klagade du? Ja det gjorde jag! Illamående, foglossning och ont i revbenen är inte kul!
Vad trodde du det var för kön? En flicka
Visste du vad det var för kön? JA
Hur låg ditt SF mått?: Normalt
Var du rädd för något? Nej inget alls.
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Önskade att den skulle vara likadan som med Hampus men tänkte även att jag kunde få en jobbig förlossning!
Hur ser du på graviditeten idag?:  Jobbig eftersom jag hade det bättre med Hampus :) Det blir lätt att man jämför.
När började din förlossning? Första värken kom söndag morgon kl 7.
Hur började den? Med värkar.
När åkte du/ni in till förlossningen? kl 09,00
Varför? Värkar!
Vem/vilka åkte du in med? Tillsammans med Pontus!
Fick du/ni åka hem igen? Nej, förlossningen var igång.
Vilket sjukhus skedde förlossningen på? KK MAS
Hur mycket var du öppen när ni kom in? 8 cm!
Vad hände under tiden du/ni låg inne på förlossningen? Väntade och väntade på att jag skulle öppna mig mer, och värre och värre blev värkarna! Sen tog dem hål så vattnet gick. Sen krystvärkar tills hon kom!
Vilka/vilken var med under förlossningen? Pontus och två andra barnmorskor.
Tog du nått smärtstillande?: Nej.
Grät du? Nej men jag var otroligt lättad och glad!
Vad tyckte du var jobbigast? VÄRKARNA. FY FAAN..  Och när huvudet var halvt ute och hela "där nere" är öppet och spänner runt barnets huvudet!!! *ryser*
Var du rädd för något? Nej, var jätte lugn!
Hur lång tid tog det? 4 timmar från första värk.
Hur ser du på förlossningen idag? Fy fan, är jätte lättad att jag har gått igenom det två gånger och nu räcker det!. Samtidigt är jag ju jätte stolt att jag har fött två fina barn, dessutom utan smärtlindirng :) Helt otroligt att man kan ta sig igenom den smärta en förlossning ger!!
Vad blev det för kön?: Flicka
Hur mycket vägde barnet? 3525 gram
Hur lång var barnet? 51 cm
Vad var huvudomfången? -
Hur mådde barnet?: Bra, men lite omtagen tror jag nog hon var eftersom mina krystvärkar ville upphöra då bara huvudet hade kommit ut så barnmorskorna fick börja trycka och massera min mage för att jag skulle få en krystvärk till för att krysta ut resten av henne.

 




Mina läsare som har blogg- ta gärna listan från mig och skriv den i era bloggar och medela mig när detta är gjort- tycker det är jätte intressant och läsa :)


Kommentarer
Eva

Om han såg ut som min gjorde så kanske.. ;D

2009-03-22 @ 15:52:22
URL: http://underbaravitre.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Familjen Andersson

Vi heter inte längre familjen johansson, utan familjen Andersson men vi stannar gärna kvar på denna bloggen ändå ;) . Välkommen hit! :).

RSS 2.0